Kuvia 2023

18. - 20.9.2023 Artipelag-museo, Tukholma

Mukava Tukholman-matka, Artipelagissa pohjoismaista taidetta ja upea rakennus, Tukholmassa sightseeingkierros, paluumatkalla myrskyä. Porukalla oli reipas retkimieli. Ja kaikesta oli Helena huolehtinut taidolla ja rutiinilla 👏👏👏!

1.2.2023 Scandic Grand Hotel

Jugendhelmi, arvokasta kulttuurihistoriaa kaikilla mukavuuksilla! Valtionrautateiden entinen hallintorakennus on kuoriutunut uuteen elämäänsä rautatieaseman viereen vuosien työn jälkeen.
Scandic Grand Central oli hieno käyntikohteemme, jossa saimme asiantuntevan opastuksen itsensä Eliel Saarisen, rakennuksen suunnittelijan, jälkipolven edustajan vetämänä.

Museovirasto on valvonut korjausrakentamista, ja yksityiskohdat on toteutettu pieteetillä. Suojeltu on myös ulkokuori; isoja Scandic-kylttejäkään ei Rautatientorin puoleisella pääovella näy. Muodonmuutos tirehtöörien, ylikontrollöörien ym. virkailijoiden konttoritiloista viihtyisäksi ja tyylikkääksi hotelliksi on melkoinen. Voimme kuvitella, miten sata vuotta sitten lähetit ovat saaneet juosta ja viedä tärkeitä papereita huoneesta toiseen pitkillä (159 m pisin) käytävillä. Käytävät ovat säilyneet, mutta taidokkaasti valitut värit, valaisimet ja muut yksityiskohdat ovat tehneet taikojaan, ja matkailijan kelpaa avata ovi oman hotellihuoneensa rauhaan. Ja huoneitahan riittää, kokonaista 491 kappaletta!

Eliel Saarisen arvorakennus vuodelta 1909 seisoo jykevästi puupaaluillaan, arvolleen sopivasti kunnostettuna ja uudessa roolissaan.