Helsinki 14.9.2021

Hyvät jäsenet,

Ilokseni voin ilmoittaa, että pääsemme aloittamaan tämän syksyn toiminnan IBM:n tiloissa.

Yritettiin jo vuosi sitten, mutta tuli kokoontumiskielto, joka pysäytti kaiken.

Ainakin syyskuun luennot toteutuvat siellä, lokakuusta ei vielä tiedä.

Ylihuomenna, torstaina 16.6. klo 13.15 on luento, aiheena testamentti.

Lakimies Tuula Rainto ja lakimiehen käytännön vinkit, jotka jokaisen tulisi tietää.

Paikka on IBM:n toimitalon lounasruokala, osoitteessa Laajalahdentie 23, vastapäätä Munkkiniemen terveyskeskusta.

Rakennuksen 3. ovi avautuu lounasruokalaan.

Emäntä toivottaa teidät tervetulleiksi lounaalle ennen luentoa.

Kahvia ja leivonnaista myös löytyy, jos ei halua ruokailla.

Syökää omalla kustannuksella hyvä lounas ennen luentoa, samalla autatte yhdistystämme.

Vältymme tilavuokralta.

Sydämellisesti tervetuloa! Vihdoinkin voimme toimia.

Syysterveisin

LeenaT ja koko hallitus

Syksyn 2021 ohjelma

Hyvä Munkkiniemen kansallinen seniori!

Syksy 2021 on vielä edessäpäin, ei kovin kaukana. Toiveet ovat korkealla, josko nyt saisimme normaalin, tutun toiminnan tapaamisineen, tapahtumineen ja kahvihetkineen Palvelutalon tiloissa. Osa mahdollisista vierailukohteista ei vielä ohjelmaa tehtäessä antanut aikoja ryhmille. Jos syksyllä saamme kiinnostavia tapahtumia varattua, niistä ilmoitetaan sähköpostilla ja tekstiviestillä.

Tärkeintä on, että pääsemme tapaamaan toisiamme, kuuntelemaan mielenkiintoisia esitelmiä aiheista, jotka liittyvät arkiseen elämäämme tai ovat muuten vain kiinnostusta herättäviä.

Toivottavasti kaikkien kesä on ollut miellyttävä, ehkä vapauttavakin sillä olemmehan ikäluokkaa, jonka rokotukset ovat saatuna. Helpottaa elämää ja liikkumista.

Syksy saattaa yllättää vielä monin tavoin, suunnitellut ohjelmamme joudutaan ehkä perumaan, osa voi toteutua tai sitten voimme toimia suunnitelmien mukaisesti. Kaikki on mahdollista, varautukaa siihen.

Kaikesta huolimatta tervetuloa syksy 2021 !

Kulttuurikävelijät

Tiistaisin klo 11.00 – 12.00. Lähtöpaikka Laajalahdentie 20.

Ilmoittautuminen: Eeva-Tuulikki Niinikangas

050 320 3258.

Yhdistetty muistikerho ja keskusteleva kirjallisuus-piiri

Kokoontuminen kahden viikon välein maanantaisin (parilliset viikot) klo 11 - 12 Palvelukeskuksessa.

Liisa Munukka ja Leena Lappalainen sekä Marjaliisa Riikonen.

Ilmoittautuminen: Leena Lappalainen 040 756 4595.

Senioritanssit

Kokoontuminen maanantaisin klo 14.15-15.45

Pirjo Enberg 050 587 7055.

Aloitus Palvelutalon auettua. Pirjo ilmoittaa tanssijoille.

Syyskuu 2021

8.9.Keskiviikko13.00

Designmuseo. IITTALA -KALEIDOSCOPE (20 hlöä). Näyttely Luonnosta kulttuuriin – kokoaa yhteen Iittalan koko 140-vuotisen historian peilaten sitä vahvasti suomalaisen yhteiskunnan kehitykseen.

Ilmoittautuminen Leena Lehtoselle: leenalehtonen95@gmail.com tai puh.044 222 1242 viimeistään tiistaina 24.elokuuta. Maksu 4€ museokortin omaaville ja 14€ ilman museokorttia. Maksu viimeistään 1.9.2021 tilille Munkkiniemen kansalliset seniorit ry

FI33 6601 0003 820875, viite 8099.

Kokoontuminen museon kassalla viimeistään klo 12.50.

9.9.Torstai13.15

Mummonmarkan vartijat – ikääntyneiden taloudellisen kaltoinkohtelun torjunta. Hankesuunnittelija Pirjo Laveri Suvanto ry:stä kertoo taloudellisesta kaltoin-kohtelusta ja huijauksista sekä niiden ilmenemismuodoista.

16.9.Torstai

13.15

Testamentti. Lakimies Tuula Rainto Amos Oy:stä kertoo testamentista. Lakimiehen käytännön vinkit, jotka jokaisen tulisi tietää.

20.9.Maanantai

14.15-15.45

Toivotamme tervetulleiksi vuosina 2020 ja 2021 liittyneet uudet jäsenet. Tilaisuudessa ovat mukana yhdistyksen hallitus ja kerhojen vetäjät.

Kutsu uusille jäsenille lähetetään erikseen.

23.9.Torstai

13.15

”Kodin turvallisuus”. Turvallisuuskouluttaja Kim Halmela Helsingin kaupungin pelastuspalvelusta.

30.9.Torstai14.00

Syksyn ensimmäinen elokuva Isä (The Father) on koskettava ja intiimi draama 81-vuotiaan oikukkaan ja tavattoman itsenäisen miehen, Anthonyn ja hänen tyttärensä välisestä suhteesta. Isää näyttelevä Anthony Hopkins on palkittu osasta Oscarilla, ja elokuva on saanut Oscarin myös käsikirjoituksesta. Elokuvalla oli kaikkiaan 6 Oscar -ehdokkuutta. Elokuvan kesto on 1t 37min.

Tällä hetkellä (31.7.) 55 hengen saliin mahtuu 28 henkilöä. Yhdistys tarjoaa tämän elokuvan omille jäsenilleen. Haagasta saattaa tulla maks. 10 katsojaa omalla kustannuksellaan.

Paikka on Kino Engel, Sofiankatu 4 C. Nelosen ratikalla pääsee hyvin lähelle.

Sitova ilmoittautuminen 23.9. mennessä Leena Tannerille: leena.tanner@kolumbus.fi / 0400870144

Lokakuu 2021

2.10

Lauantai

13.00

”Dosentit”. Kansallisteatteri (30 lippua). Juha Jokelan kirjoittama Dosentit on tarkkanäköisesti aikaan pureutuva draama, joka kuvaa tieteen ja sivistyksen nykytilaa taloudellisten ja poliittisten paineiden alla.

Ilmoittautuminen Leena Lehtoselle: leenalehtonen95@gmail.com tai puh.044 222 1242 viimeistään perjantaina 27.elokuuta.

Jos ilmoittautuneita on vähintään 20, saamme ryhmäalennuksen ja lipun hinta on 39€, muutoin eläkeläishinta on 45€. Ilmoitan vielä erikseen hinnan ilmoittautuneille 27.8. 2021 jälkeen, kuitenkin ennen viimeistä maksupäivää 10.9.2021. Maksu tilille Munkkiniemen kansalliset seniorit ry

FI33 6601 0003 820875. Viite 2105.

7.10

Torstai

13.15

Ihmisen ihmeellinen evoluutio? Ihmislajin kehityksestä on viime vuosina saatu paljon uutta tietoa. Meille on koulussa opetettu evoluution ”puu”, mutta tämä ”puu” on osoittautunut pensaaksi. Afrikassa, Aasiassa ja Euroopassa on elänyt samanaikaisesti useita eri ihmislajeja ja -alalajeja. Kanssakäymistäkin oli: me kannamme 2-3% Neandertalin ihmisen perimää. Miksi näistä Homo sapiens selviytyi voittajana?

Evoluutiobiologi ja tietokirjailija Juha Valste kertoo ihmisen evoluution viimeisistä löydöistä.

13.10Keskiviikko12.00

Reitzin kotimuseo. Apollonkatu 23 B, 6:s kerros. Vierailu ja opastus, kesto noin 1 tunti. Vierailu on maksuton. Mukaan mahtuu 20 henkilöä. Ilmoittautuminen Leena Lehtoselle: leenalehtonen95@gmail.com tai puh.

044 222 1242 viimeistään 1.10.2021.

14.10Torstai13.15

”Kaikki tämä valo”. Kirjailija Raija Oranen, kertoo kirjastaan, jonka päähenkilönä on Anita Välkki.

19.10Tiistai13.00

Stadionin kierros (2 x 20 henkilöä). Opastetulla kierroksella olet mukana Stadionin tarinassa 1930-luvulta uuteen aikaan. Kierros alkaa vierailukeskuksesta tornin juurella, tapaaminen klo 12.50. Kierros kestää noin tunnin ja sopii myös liikuntaesteisille. Hintaan, 15 € per henkilö sisältyy käynti Stadionin tornissa ilman opastusta. Kierroksen jälkeen voi nauttia esim. kahvin ja pullan Stadionin Bistrossa. Ilmoittautuminen 13.10.2021 mennessä Nils Weckströmille nilsw378@gmail.com tai puh. 050 556 8866. Maksu tilille Munkkiniemen kansalliset seniorit ry FI77 6601 0003 8208 59. viimeistään 14.10.2021. Viite 19101. Museokortti ei käy.

21.10.Torstai

13.15

”Elämän rajalla”. Musiikillinen esitys, joka pohjautuu sairaalamuusikon kokemuksiin ja kohtaamisiin saattohoidon parissa. Sairaalamuusikko Anna Brummer ja näyttelijä Helena Ryti, ohjaus Jaana Taskinen.
27.10.Keskiviikko19.00

Tosca. Kansallisooppera. Giacomo Puccinin säveltämä ooppera, joka sijoittuu vuoden 1800 Roomaan. Ihana klassikko, johon on varattu 20 lippua.
Sitova ilmoittautuminen viimeistään 20.7. Leena Tannerille, leena.tanner@kolumbus.fi  tai puh. 0400870144. Lipun hinta on jäsenelle 86€ / ystävälle 87€. Maksu tilille FI77 6601 0003 8208 59, viimeistään 23.7. Viite 27106.

Marraskuu 2021

4.11.Torstai13.15

Kansallisrunoilija. Fil.tri., professori emeritus Panu Rajala kertoo kirjastaan ”Kansallisrunoilija J.L. Runeberg”.

9.11.Tiistai19.00

”Tunnit, viikot, kuukaudet”. Reko ja Tina Lundan, Kansallisteatteri. (30 lippua). Reko ja Tiina Lundanin romaaniin perustuva musiikin kehystämä näyttämöteos elämän ajallisuudesta ja rajallisuudesta.

Ilmoittautuminen Leena Lehtoselle: leenalehtonen95@gmail.com tai puh.044 222 1242 viimeistään 28.syyskuuta 2021. Jos ilmoittautuneita on vähintään 20, saamme ryhmäalennuksen ja lipun hinta on 39€, muutoin eläkeläishinta on 45€. Ilmoitan vielä erikseen hinnan ilmoittautuneille 28.9. 2021 jälkeen, kuitenkin ennen viimeistä maksupäivää 7.10.2021. Maksu tilille Munkkiniemen kansalliset seniorit ry

FI33 6601 0003 820875. Viite 9111.

11.11.Torstai13.15

Sääntömääräinen syyskokous.

Tämä ohjelma on samalla kutsu syyskokoukseen, jossa käsitellään sääntöjen määräämät asiat.

Lisäksi käsitellään aloite yhdistyksen nimenmuutoksesta, jos tilanne sallii normaalin kokoontumisen.

18.11.

Torstai

13.15

”Sopivia ja sopimattomia”. Miten luokkatausta vaikuttaa parisuhteeseen. Tietokirjailija Katriina Järvinen kertoo kirjastaan, jonka hän on kirjoittanut yhdessä Laura Kolben kanssa.

Joulukuu 2021

2.12.Torstai

Joululounas. Aika ja paikka ilmoitetaan myöhemmin.

6.12.Maanantai13.00

Itsenäisyyspäivän tilaisuus Munkkiniemen sankarihaudoilla.

16.12.Torstai13.15

Toimittaja Jussi Konttinen kertoo ajastaan Siperian Jakutiassa.

Hallitus ja toimihenkilöt 2021

040 725 7033marjaliisa.riikonen@wmail.fi

Pirjo Enberg, senioritanssi.

050 587 7055pipsa.enberg@gmail.com

Ilmoita sähköpostiosoitteesi ja mahdolliset muut osoitteenmuutokset jäsensihteeri Arja Nissiselle 050 548 4975 tai  ahnissinen@gmail.com

Tapahtumiin ilmoittautuminen

Ota yhteyttä tapahtuman yhteyshenkilöön, joka kertoo, onko tilaa. Maksa vasta sitten, kun tiedät, että tilaa on.

Tässä tiedotteessa on valmiina kunkin tapahtuman hinta, maksunsaaja, tilinumero, viite ja eräpäivä. Jos tapahtuma on täynnä, ilmoittaudu jonotuslistalle.

Jos et pääse tapahtumaan, johon olet ilmoittautunut, ota yhteys tapahtuman yhteyshenkilöön. Hänellä on tiedot mahdollisista jonotuslistalle ilmoittautuneista.

Varaukset ovat sitovia. Maksamatta jättäminen ei ole peruuttamista.

Retkien ja matkojen hintoihin ei sisälly matkavakuutusta, joten huolehdithan itse matkasi vakuutusturvasta.

Yhdistyksen sähköposti munkkiniemi.seniorit@gmail.com

Kotisivut www.munkkiniemi.senioriyhdistys.fi

Facebook –sivut www.facebook.com/munkanseniorit/

Normaalioloissa kevään ja syksyn ohjelma jaetaan postitse ja sähköpostitse jäsentiedotteella. Jäsenmaksulomake lähetetään vuoden vaihteen jäsentiedoteen mukana.